Ideą programu organizowanego przez Narodowy Bank Polski jest zainteresowanie uczniów tematyką ekonomiczną, zdobywanie przez nich określonych kompetencji w tym zakresie oraz upowszechnianie zdobytej wiedzy w środowisku szkolnym i lokalnym.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Lindowie przystąpiła do IV edycji programu NBP w styczniu 2024 r. Najpierw chętni uczniowie z klasy VII utworzyli szkolną Drużynę Ambasadorów. W jej składzie znaleźli się uczniowie: Natalia Dziubała, Szymon Dębiec, Adam Kapłaniak, Roksana Komorowska, Dawid Kocot, Filip Kozłowski i Amelia Maciuk. Już w czasie ferii pod kierunkiem nauczycieli opiekunów, pracując online, uczniowie przyswajali wiedzę merytoryczną z zakresu treści ekonomicznych wskazanych przez NBP w tej edycji programu. Po powrocie z ferii zaczął się czas bardzo intensywnej pracy, która była związana z szukaniem ciekawych pomysłów, opracowaniem scenariuszy, prezentacji, scenek teatralnych i innych narzędzi do realizacji lekcji z ekonomią, warsztatów i debat. Pracowała cała szkoła, nauczyciele razem z uczniami. Niezliczone dodatkowe godziny pracy na tworzenie prezentacji multimedialnych, pokazów eksperckich, filmów edukacyjnych – wszystko ściśle połączone we współpracy między uczniami i nauczycielami. Uczniowie z Drużyny Ambasadorów debiutowali w roli trenerów, prowadząc warsztaty dla innych uczniów i nauczycieli szkoły. To był dla nich ogromny stres. Sami stawali przed publicznością uczniowską. Wszystkie realizacje były nagrywane, bo taki był m.in. wymóg konkursu, aby działania związane z realizacją zadań przedstawić w formie filmów. Nie było łatwo, ale z czasem udawało się coraz lepiej. Po spontanicznych pozytywnych opiniach uczestników oraz usłyszanych oklaskach każdy czuł smak satysfakcji z wykonanej pracy. W tym kilkutygodniowym okresie była jednocześnie realizowana przez nauczycieli opiekunów projektu, Ewę Chyrę i Agnieszkę Wolską-Bździon, innowacja pedagogiczna w klasie VII pt. „Ja, obywatel”. Odbywały się arcyciekawe lekcje z ekonomią, które po mistrzowsku przeprowadzili nauczyciele szkoły: z chemii pani Renata Walaszczyk-Kałuża, z plastyki pani Anita Zyna, z języka polskiego pani Ewa Chyra, dwie lekcje z historii pani Agnieszka Wolska-Bździon, a interdyscyplinarną jednostkę z języka polskiego i matematyki panie Ewa Chyra i Joanna Pawlak. Tym nauczycielom należą się piękne podziękowania. Dziękujemy Pani dyrektor Anicie Zynie za „zielone światło” dane naszym działaniom, za motywowanie i wsparcie, a całej społeczności szkolnej – za wszelką okazaną pomoc, za przychylność, za kibicowanie. Zresztą… szkoła to przecież jedna drużyna! Nie mamy wątpliwości, że u nas tak jest!
Teraz jeszcze coś o debatach. Wydawałoby się, że to takie proste, jednak w praktyce to trudna sztuka, której trzeba się nauczyć. A tu czasu coraz mniej, a po drodze do finału jeszcze różne nieprzewidziane „przystanki”. Odbyły się więc dwie debaty. Pierwsza – debata oksfordzka z udziałem eksperta z Wrocławia, zorganizowana w formie stacjonarnej i online. Na drugiej debacie zaszczycili nas swoją obecnością eksperci, w tym m.in. pani Agnieszka Kotynia – pracownik Urzędu Gminy Lipie, ekonomista, absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i pani Bogusława Trzcińska – artysta plastyk z Rudy Śląskiej. Ta debata, swoją drogą bardzo udana, miała formułę wywiadu.
W końcu nadszedł czas gromadzenia materiałów i przesłania ich do NBP. Potem było oczekiwanie na wyniki. 7 czerwca otrzymaliśmy niezmiernie miłą wiadomość. Szkoła Podstawowa w Lindowie jest „Złotą Szkołą NBP”. Za najlepiej wykonane zadania otrzymaliśmy, oprócz zaszczytnego tytułu, także nagrodę finansową dla szkoły w wysokości 2000 zł.
Udział w programie to niesamowicie ciekawa przygoda edukacyjna, nowe wyzwania, ogrom przydatnej wiedzy z ekonomii i nie tylko. To także możliwość odkrycia swoich uzdolnień i ich rozwoju, spotkania z ciekawymi ludźmi, rozwoju kreatywności, umiejętności konstruktywnej rozmowy. To wreszcie również rozwinięcie umiejętności posługiwania się technologią informacyjną oraz budowanie doświadczenia, które wykorzystamy w przyszłości. To świetne współczesne wyzwanie!