Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Marszałka J. Piłsudskiego w Lipiu w bieżącym roku szkolnym po raz kolejny przystąpili do ogólnopolskiego programu „Być jak Ignacy”. Jego organizatorem jest fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, która od wielu lat wspiera działania propagujące naukę i edukację.
Program stawia na aktywną naukę, rozwijanie wśród uczniów ciekawości poznawczej, kreatywności oraz umiejętności praktycznych poprzez eksperymenty, obserwacje i mini-projekty badawcze. Patronat honorowy nad programem został objęty przez Minister Edukacji Narodowej i Polskie Radio.
Tegoroczna, IX edycja odbywa się pod hasłem „Potęga wody” i ma zachęcić uczniów do poznawania wyjątkowych właściwości tej niezwykłej cząsteczki. Uczniowie kl. V - członkowie koła naukowego Odkrywcy - pracując metodą projektu nauczą się stawiać właściwe pytania badawcze, formułować i weryfikować hipotezy. Dzięki przeprowadzonym doświadczeniom i eksperymentom poznają właściwości fizyczne i chemiczne wody, przemiany jakim podlega oraz jej znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka. Tym razem organizatorzy przygotowali 5 bloków tematycznych dotyczących przyrody, fizyki, techniki, chemii i ekologii tej wyjątkowej substancji.
Programowi towarzyszy również konkurs składający się z dwóch części: realizacji mini-projektów i przygotowaniu pracy konkursowej. Dziesięć szkół z najwyżej ocenionymi pracami, otrzyma tytuł Naukowej Szkoły Ignacego, a z pośród nich zostanie wyłoniony laureat, który otrzyma tytuł Szkoły Roku.
Za nami już dwa miesiące pracy. W pierwszym etapie, którego tematem przewodnim była „Przyroda wody” uczniowie zrealizowali mini-projekt pod hasłem „Gdzie w przyrodzie jest woda? Dowiedzieli się ile wody jest w organizmie człowieka i różnych produktach spożywczych. Poznali budowę cząsteczki wody, jej stany skupienia i procesy jakim podlega. Wykonując doświadczenia przekonali się, że woda w przyrodzie jest w ciągłym ruchu.
Drugi etap programu dotyczył „Fizyki wody” także i tutaj uczniowie zrealizowali kolejny mini-projekt, tym razem pod hasłem „Co pływa, a co utonie?”. Młodzi Odkrywcy poznali sylwetki Archimedesa i Blaise Pascala. Zapoznali się z pojęciami hydrostatyki, ciśnienia hydrostatycznego, siły wyporu i gęstości substancji. Przeprowadzone doświadczenia pozwoliły im zrozumieć istnienie ciśnienia i sił działających na ciało zanurzone w wodzie, wyjaśnić dlaczego statki nie toną. Uczniowie przekonali się, że nauka przez zabawę i doświadczenia to świetny sposób na zdobywanie wiedzy.