ePUAP

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP

 

Platforma ePUAP to miejsce, gdzie udostępniane są usługi świadczone przez różne urzędy i instytucje publiczne, działające na terenie całego kraju. Za pośrednictwem serwisu złożymy wnioski i dokumenty m.in. do urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów pracy, ZUS, NFZ, urzędów skarbowych i wielu innych instytucji administracji, działających na poziomie lokalnym, regionalnym czy centralnym. 

Katalog spraw, które możemy załatwić przez ePUAP jest bardzo szeroki. Szczegółowy wykaz znajduje się na stronie epuap.gov.pl w zakładce Katalog spraw. Za pośrednictwem serwisu możemy wnioskować na przykład o wydanie odpisów i zaświadczeń z ksiąg stanu cywilnego, zameldowanie i wymeldowanie, nadanie numeru porządkowego nieruchomości, usunięcie drzew i krzewów, dopisanie do rejestru wyborców, wymianę prawa jazdy, przyznanie prawa do dodatku do zasiłku rodzinnego czy pielęgnacyjnego, zgłosić utratę lub zniszczenie dowodu osobistego złożyć deklarację na podatek od nieruchomości etc. Korzystanie z ePUAP jest bezpłatne 

 

Aby załatwić sprawę przez ePUAP

  • należy posiadać na portalu ePUAP konto użytkownika,
  • mieć możliwość potwierdzenia swojej tożsamości w internecie, czyli elektronicznego podpisywania składanych wniosków. 

 

Jak założyć konto użytkownika na portalu ePUAP 

 

Konto można założyć na dwa sposoby: 

  1. Zarejestrować się na stronie ePUAP 

    Rejestracja składa się z kilku prostych kroków. Należy wejść na stronę główną platformy www.epuap.gov.pl, a następnie: 

    • Kliknąć  opcję Zarejestruj się (odnośnik w prawym górnym rogu)
    • Wypełnić krótki formularz, poprzez podanie w nim takich danych jak: imię, nazwisko, PESEL (konieczny do weryfikacji tożsamości), login (którego będziemy używać przy każdorazowym logowaniu się do systemu), hasło (co najmniej 8 znaków w tym: 1 wielka litera, 1 mała litera oraz cyfra lub znak specjalny) adres e-mail (do otrzymywania powiadomień i wiadomości zwrotnych) oraz nr telefonu (potrzebny do autoryzowania załatwianych spraw SMSem)
    • W dalszej kolejności, należy przepisać tekst, który jest widoczny na obrazku,
    • Zaakceptować regulamin ePUAP oraz kliknąć „Załóż konto”. 

      Po wykonaniu powyższych czynności otrzymamy komunikat o pomyślnym założeniu konta na ePUAP oraz (w przypadku podania numeru PESEL) o automatycznym założeniu konta w serwisie Profilu Zaufanego – który, aby był ważny, wymaga potwierdzenia. 

  2. Z poziomu konta na Profilu Zaufanym zalogować się automatycznie do konta na ePUAP 

    Osoby, które posiadają Profil Zaufany nie zakładają odrębnego konta użytkownika na platformie ePUAP. Do platformy logują się automatycznie ze swojego konta na Profilu Zaufanym. W tym celu należy kliknąć opcję ePUAP (w lewym dolnym rogu), zaakceptować regulamin i potwierdzić rejestrację konta. 

    Po wykonaniu czynności związanych z założeniem konta, możemy rozpocząć załatwianie spraw urzędowych online. Wystarczy zalogować się do ePUAP, wybrać sprawę z katalogu spraw, którą chcemy załatwić, a następnie wypełnić wniosek, podpisać go elektronicznie i wysłać on-line do urzędu. 

     

    Jak wysłać dokument elektroniczny 

     

    W celu złożenia dokumentu elektronicznego do Urzędu Gminy Lipie należy wykonać następujące kroki:

    1. Przygotuj potrzebne dane (dane do logowania na platformie ePUAP, załączniki w wersji elektronicznej – jeśli będą potrzebne). 
    2. Wejdź na stronę obywatel.gov.pl/wyslij-pismo-ogolne 
    3. Kliknij przycisk Wyślij pismo ogólne. 
    4. Zaloguj się do ePUAP 
    5. Wejdź w zakładkę „Katalog spraw” 
    6. W polu "Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo" wybierz „URZĄD GMINY W LIPIU 42-165 LIPIE, UL. CZĘSTOCHOWSKA 29 
    7. Wypełnij formularz. 
    8. Dodaj potrzebne załączniki, jeśli masz je w wersji elektronicznej. 
    9. Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij (wniosek można podpisać za pomocą Profilu Zaufanego, dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego). 
    10. Wyświetli się komunikat, że pismo zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).